Beschrijving
Michael Hartmann – Die Freywis Orgel | Pure Audio CD+ Blu-Ray Atmos
Het voormalige Augustijnenklooster in Rottenbuch in de regio Pfaffenwinkel in Opper-Beieren is een van de oudste kloosters in de uitlopers van de Alpen. In 1747 werd het orgel in de collegiale kerk herbouwd door de beroemde orgelbouwer Balthasar Freywis. In 2020/21 is het orgel in de oorspronkelijke staat hersteld. De geest van een Zuid-Duits laatbarokorgel kan zo opnieuw worden ervaren.
Op dit album laat organist Michael Hartmann het unieke barokorgel in al zijn vele facetten en zijn uiterst gevarieerde klankkleuren zien. Het programma opent met een “Schlagstück” van de Rottenbuch-organist Gelasius Hiebler, die in 1760 op dit instrument werd geschreven. Daarna volgen zelden gespeelde orgelwerken uit dezelfde periode van Wolfgang Amadeus Mozart. Het is bekend dat Mozart tijdens zijn reizen graag beroemde en voortreffelijke orgels bespeelde en daarom was het in die tijd gebruikelijk om pianowerken zoals de Fantasia in D mineur K. 397 te transcriberen.
De volgende “Stukken voor een fluitklok” van Joseph Haydn zijn oorspronkelijk geschreven voor zeer kleine, mechanisch bediende orgels. Hier worden individuele, bijzonder delicate registers van het Freywis-orgel tot uitdrukking gebracht. Ludwig van Beethoven was eveneens organist van opleiding en werkte als zodanig vanaf 1784 in Bonn. Uit deze periode zijn verschillende door hem geschreven miniaturen voor orgel bewaard gebleven, die hier ook worden uitgevoerd.
Vervolgens gaat het programma verder met Carl Philipp Emanuel Bachs 3e Orgelsonate in F groot, waarin met de Quintatoen in het tweede deel nog een bijzonder timbre te horen is, om uiteindelijk de overstap te maken naar orgelgrootmeester Johann Sebastian Bach. Bachs beroemdste orgelwerk, de Toccata en Fuga in D mineur BWV 565, wordt aan het einde gespeeld, waardoor het gerestaureerde Freywis-orgel in volle glorie naar voren komt.
Dit album is oorspronkelijk opgenomen in Dolby Atmos met driedimensionale microfoontechnieken. Geen enkel instrument is zo direct verbonden met een specifieke akoestische ruimte als het orgel: elk instrument is specifiek ontworpen en beluisterd voor de beoogde locatie. Meeslepende opname- en afspeeltechnologieën maken het nu mogelijk om het natuurlijke geluid in alle ruimtelijke dimensies over te brengen.
Andere Optie: