Inleiding
Na ruim een jaar geleden, met enorm veel succes Cayin te hebben gelanceerd in Nederland, was het hoog tijd om de mensen achter dit fantastische merk te ontmoeten en een bezoek te brengen aan de fabriek. Toevallig was dit uitstekend te combineren met de viering van het 30-jarige bestaan van Cayin en alsmede de Guangzhou High End show, de ‘High End München’ van Azië.
Na een vlucht van 13 uur naar Hong Kong en een veerboot naar Zhuhai ontmoette ik John, onze contactpersoon, die me naar de fabriek bracht.
Cayin bestaat zoals gezegd al sinds 1993 en bouwt sinds het begin hifi apparatuur van enorm hoge kwaliteit. Wat Cayin onderscheidend maakt t.o.v. andere producenten is hun brede assortiment. Cayin produceert een groot pallet aan (geïntegreerde) buizenversterkers, maar daarnaast ook SACD spelers, DAC’s, streamers en kabels.
Tenslotte heeft Cayin een enorm groot assortiment aan ‘portable audio’, ook wel DAP’s genoemd. Deze draagbare spelers zijn ontwikkeld voor koptelefoons/oortjes en brengen in de palm van je hand een audiofiele all-in-one. Cayin produceert zelf ook diverse accessoires zoals kabels en zelfs high-end oordopjes.
De fabriek
Om heel eerlijk te zijn had ik geen flauw idee wat ik kon verwachten. Iedereen heeft toch een bepaald beeld bij een fabriek in China.
Spoiler: dit vooroordeel is aan gruzelementen geslagen na een hele dag op het terrein te hebben doorgebracht.
Ergens begin jaren 2000 heeft Cayin intrek genomen in deze nieuwe fabriek. Gelegen op een groot industrieterrein waar onder andere (is mij verteld) ook een fabriek van Bowers & Wilkins is gevestigd. Het terrein is groot, modern opgebouwd en ziet er erg verzorgd uit. Wat me gelijk opvalt bij de entree is de felblauwe bus waar groot op staat: Cayin. Dit is geen marketingstunt maar een personeelsbus die elke dag tientallen medewerkers van en naar de fabriek brengt.
Op het terrein heeft Cayin drie gebouwen. Wat zij noemen het ‘R&D Center’, de fabriek zelf en ook nog woonruimtes. Dat laatste is een pand waar diverse medewerkers van Cayin een appartement hebben om zo voor een betaalbare prijs huisvesting te kunnen krijgen.
Het R&D gebouw, zo vertelt John mij, is pas een jaar oud en hebben ze naar eigen ontwerp laten bouwen. Buiten wat de naam al impliceert, research & development naar nieuwe producten, is dit pand ook in gebruik voor alles dat buiten de fabriek om bij het bedrijf komt kijken. Denk bijvoorbeeld aan kantoren voor marketing, service, sales en ook een nieuw ingerichte showroom met al hun nieuwe en oude producten voor (potentiele) dealers om te bekijken en te beluisteren.